Tannkjøttsykdommer

Periodontitt / Gingivitt Tannkjøttbetennelse i en eller anne form vil berøre de fleste av oss opp gjennom årene. Når denne mer eller mindre kroniske tilstanden kun finnes i tannkjøttet, så kalles det gingivitt (tannkjøttet heter gingiva på latin). Har sykdommen fåt utvikle seg videre slit at beinet, selve tannfestet, er angrepet så heter det periodontitt (tennenes festeapparat = periodontium)

Årsaken til sykdommen er i utgangspunktet bakterier som finnes naturlig i spyttet med oppgave å være ”frontaktører” i fordøyelseprosessen ved bl.a. Å spalte karbohydrater til syre etc…

Dersom disse bakteriene får feste seg til tannoverflata, endrer de karakter til å bli sykdomsfremkallende i ette bløtt belegg som heter plaque (plakk). Dette plakket forkalkes etter hvert, mer eller mindre, noe avhengig av pH-verdien i spyttet ved at bl.a. kalcium fra spyttet trekkes inn i belegget og dermed har vi tannstein (calculus). Denne dannes lagvis med et aktivt bakteriebelegg på overflata. Gingivitt på et tidlig stadium merkes lite eller ikke i det hele tatt. Lokalt sees kanskje tannkjøttet litt mørkere rødt ut, med en tanke hevelse i tannkjøttranden, og så kan det tidvis blø litt på stedet ved vanlig tannbørsting og ved lett bruk av tannstikker og/eller tanntråd.

Noen tror da at blødningen skyldes for hard bruk av disse hjelpemidlene og kanskje reduserer bruken, men der tar man feil. Blødningen skyldes bakterier som ligger igjen på tanna. Kanskje kan det skyldes overskudd av fyllingskant som hindrer tannstikka i å komme helt inn til tannoverflata, eller rette og slett for slapp bruk av hjelpemidlene. En rask sjekk hos tannlegen vil hjelpe deg og alt vil normalisere seg.

Får gingivitten utvikle seg videre er vegen kort til periodontitt, som kjennetegnes ved angrep på beinet rundt tennene, og tannfestet svekkes gradvis oftest uten den minste smerte som skulle vekke mistanke om at noe mer alvorlig er på gang. Uten adekvat behandling fører dette til tannløsning og tanntap. Betennelsens kroniske og ofte symptomfrie karakter gjør at man ikke ”varsles”, og av den grunn ikke søker tannlege. Derfor er det så viktig med regelmessige rutinekontroller hos tannlegen – som ved hjelp av av grundig klinisk undersøkelse og røntgenbilder vil kunne avsløre problemet – og behandle det. Ta gjerne kontakt – ikke vent for lenge dersom du tviler på tannkjøttforholdene. Den dagen tanna kjennes løs kan det være for sent. Systematisk periobehandling gir trygderefusjon.

Har du spørsmål om andre typer behandlinger ?

TannlegeskrekkTannkjøttsykdommerPeriodonitt - periimplantittDet lille rest - tannsettetfyllingrotfylling/rotbehandlingkrone eller brotannsteintrekke tennerprotesebittskinneBleking